Maa-57.220 Fotogrammetrinen kartoitus

Luento-ohjelma

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13


(Alkuperäinen luento: Henrik Haggrén, 11.10.2002

Muutoksia: Eija Honkavaara 19.9.2004)

Luento 5: Kolmioinnin laskenta

Luento 5: Kolmioinnin laskenta

Ilmakolmiointi

Blokkitasoitus painotetulla PNS-menetelmällä

Kolmioinnin työvaiheet

Anblock-kolmiointi

Virheyhtälöt sädekimpputasoituksessa

Itsekalibrointi blokkitasoituksessa

Likiarvojen hankinta

GPS-havainnot ilmakolmioinnin tukena

Simulointi

Direct sensor orientation

GPS/IMU-integrointi

Integroitu sensoriorientointi

Tuloksia

Vertailua

Ilmakolmiointi

·         Ilmakolmiointi on kuvajoukon ulkoisten orientointien ratkaisemista stereokartoituksen ja ortokuvauksen tarpeisiin. Kolmioinnin lopputuotteita ovat lisäksi tihennyspisteiden maastokoordinaatit. Kolmioinnilla on erityinen merkitys geometrialtaan yhtenäisen ja tasalaatuisen kartta-aineiston tuottamisessa. Kolmioinnissa kartoitusalueen kuvat käsitellään yhtenä blokkina. Blokissa kuvat orientoidaan yht'aikaa sisäisesti toisiinsa ja ulkoisesti maaston koordinaatistoon. Kolmioiduista kuvista tulkitut stereomallit ja ortokuvat liittyvät toisiinsa saumattomasti.

o        ../../../300/luennot/12/12.html#Ilmakolmiointi

·         Kolmiointi on tehtävä, koska kuvien orientointitietoja ei voida havaita suoraan riittävän tarkasti. Orientoinnit lasketaan välillisesti kolmiointipisteiden kuvahavainnoista. Kolmiointipisteitä ovat kuvien väliset liitospisteet sekä kuvien ja maaston väliset lähtöpisteet.

o        Orientointitietoja pyritään havaitsemaan yhä useammin myös suoraan kuvauskoneen navigointitiedoista (direct sensor orientation). Kameran projektiokeskusten koordinaatit on laskettavissa GPS- ja inertiahavainnoista, kallistuskulmat kallistusantureilla ja kompassilla tehdyistä havainnoista. Muita välittömiä keinoja ulkoisen orientoinnin osittaiseen havaitsemiseen ovat statoskooppi ja altimetri.

§         Statoskooppi on ilmanpaineen vaihteluja rekisteröivä laite, jolla voidaan määrittää muutokset lentokorkeudessa.

§         Altimetri on tutka- tai laserlaitteella lentokorkeutta rekisteröivä laite.

·         Kolmiointi lasketaan kuvablokkina. Havaintoja ovat

o        Liitospisteiden kuvakoordinaatit

o        Maastotukipisteet: kuva- ja maastokoordinaatit

o        Suorat ulkoisten orientointien havainnot (navigointihavainnot)

§         GPS: projektiokeskukset

§         GPS/IMU: Projektiokeskukset ja kallistukset

·         Orientoinnit lasketaan kolmiointihavainnoista tasoittamalla, eli painotetulla pienimmän neliösumman sovituksella. Laskenta perustuu keskusprojektiokuvauksen koplanaarisuus- ja kollineaarisuusehtoihin. Kuvahavainnoista korjataan kaikki tunnetut systemaattiset virheet ennen tasoitusta eli havainnot redukoidaan samasuoraisiksi ja samatasoisiksi kamerakoordinaateiksi (Luento 4). Rakenteeltaan vahvassa blokissa redukointia voidaan parantaa keskusprojektiomallin lisäparametreilla, jotka selittävät havaintohin mahdollisesti jääneitä systemaattisia kuva- tai kamerakohtaisia virheitä.

o        Tasoitettaessa lähtöpisteitä voidaan painottaa sitä enemmän, mitä paremmin uusien pisteiden koordinaattien edellytetään sovittuvan maastossa käytettyyn kartoitusrunkoon.

·         Kohteissa, joissa lähtöpisteistö on harva tai sitä ei ole lainkaan ja ulkoisten orientointien havaintoja ei ole, blokki deformoituu. Deformoitumista voidaan estää vahvistamalla blokin rakennetta. Rakenteeseen vaikuttavat kuvien ja kuvausjonojen peittosuhteet sekä lähtöpisteiden sijoittuminen blokin alueella.

·         Nykyisin ilmakolmioinnissa hyödynnetään myös navigointihavainnot. Varsinkin laajoissa blokeissa ulkoisten orientointihavaintojen tuki on merkittävä, koska niitä käyttäen lähtöpisteiden määrää voidaan oleellisesti vähentää.

o        Mikäli navigointitiedot ovat tarkkoja, blokin deformoituminen voidaan estää täysin ja lähtöpisteitä tarvitaan ainoastaan paikallisen maastokoordinaatiston osoittamiseen.

·         Blokki voidaan sitoa maastokoordinaatistoon myös ns. luonnollisin lähtöpistein. Luonnollisina pisteinä tulevat kysymykseen kuvilta havaitut yksityiskohdat, jotka mitataan maastossa jälkikäteen. Luonnollisten pisteiden identifiointitarkkuus on useimmiten huono, mikä on otettava huomioon blokin rakennetta suunniteltaessa. Hyviä esimerkkejä luonnollisista lähtöpisteistä ovat kaivon kannet ja rakennusten nurkat, korkeakuvauksissa myös teiden risteykset, pensaat ja puut.

o        Luonnollisten korkeustukipisteiden käyttöä voi suositella blokeissa, joissa lähtöpisteistö on harva, koska korkeustukihavainnoilla voidaan blokin deformoitumista estää tehokkaimmin. Jos korkeustukipisteet valitaan maastossa kohteista, jotka ovat tasaisia, havainnot ovat tarkkoja Z-koordinaatin osalta ja identifioinnin epätarkkuus vaikuttaa ainoastaan X- ja Y-koordinaatteihin. Hyviä kohteita korkeutukipisteille ovat maaston lakipisteet, teiden risteysalueet, tasaiset niityt, jne.

·         Kolmioinnin tarkkuutta voidaan arvioida joko simuloimalla tai koekenttätestein.

o        Simuloimalla kolmioinnin tarkkuutta on 1960-luvulla selvitetty mm. Saksassa (Ackermann: mallikolmiointi) ja Suomessa (Kilpelä: sädekimppukolmiointi).

o        Kansainvälinen fotogrammetrian ja kaukokartoituksen seura ISPRS suoritti 1976-1980 perusteellisen sarjan koetöitä kolmioinnin käytännön tarkkuuksien selvittämiseksi.

o        Vuonna 1993 Euroopan kokeellisen fotogrammetrian yhteistyöjärjestö OEEPE aloitti koetyöt digitaalisen kuvien käytöstä ilmakolmioinnissa.

o        OEEPE tutki automaattisen liitospisteenmittauksen tarkkuutta vuosina 1996-1997.

o        Vuosina 2000-2001 OEEPE:llä oli käynnissä suorapaikannusta ja integroitua sensoriorientointia koskeva tutkimus.

·         Kolmioinnin laskenta tehdään joko stereomallein tai sädekimpuin. Mallikolmioinnissa havaintoyksikköinä käytetään stereomalleja. Kuvahavainnoista lasketaan ensin mallikoordinaatit ja tasoituksen virheyhtälöt muodostetaan vasta mallikoordinaattien ja pistetuntemattomien välille. Sädekimppukolmioinnissa tasoituksen havaintoyksikköinä käytetään kuvia ja virheyhtälöt muodostetaan suoraan kuvahavaintojen ja pistetuntemattomien välille.

o        Tarkimmin fysikaalista mallia vastaa sädekimpputasoitus. Siinä lisäparametrien käyttö on luontevaa, koska virheyhtälöt kohdistuvat alkuperäisiin kuvahavaintoihin. Sädekimppukolmioinnissa yksittäisen kuvahavainnon virhe vaikuttaa kaikkiin kolmioinnilla ratkaistaviin tuntemattomiin, myös ympärillä olevien kuvien orientointeihin.

o        Mallikolmioinnin käyttö on käytännön kartoitusprojekteissa yleisempää kuin sädekimppukolmioinnin. Esimerkiksi yleisesti maailmalla käytetyistä Stuttgartin PAT-ohjelmista on myyty mallikolmiointiversiota 150-170 kpl ja sädekimppuversiota 20-25 kpl (tieto vuodelta 1993). Yhtenä syynä mallikolmiointimenetelmän suosioon on ollut sen laskennallinen yksinkertaisuus ja helppokäyttöisyys. Esimerkiksi havaintovirheet paljastuvat nopeasti, koska niiden vaikutus rajoittuu lähinnä mallin liitospisteiden pistetuntemattomiin.

·         Orientointimenetelmien kehitys:

o        1970-1990 sädekimppu- ja mallikolmiointi, itsekalibrointi, tilastolliset testit, karkeiden virheiden etsiminen

o        1980-1990: analyyttiset stereomittauskojeet, on-line-kolmiointi

o        1990-2000: skannatut analogiakuvat, GPS-tuettu ilmakolmiointi, automaattinen liitospisteiden mittaus

o        2000-> digitaaliset fotogrammetriset kamerat, integroitu sensoriorientointi ja suora georeferointi

Tällä kurssilla käsitellään kolmiointia keskusprojektiokuvilla. Pushbroom-geometrian käsittely on monilta osin samanlaista, eroavuudet löytyvät lähinnä dynaamisen kuvausgeometrian mallinnuksesta.

·         Terminologiaa

·         GPS/IMU (Global Positioning System/Inertial Measurement Unit): GPS- ja inertiaalimittauksen yhdistäminen sensorin sijainnin ja kallistusten määrittämiseksi

·        Ilmakolmiointi (Aerial triangulation)

·        Suora sensoriorientointi (Direct sensor orientation)

o       Kuvan orientointien määrittäminen GPS/IMU-datan ja kalibroinnin avulla

·        Integroitu sensoriorientointi (Integrated sensor orientation)

o       Kuvan orientointien ja kohdekoordinaattien ratkaisu GPS/IMU-havaintojen, kuvakoordinaattien ja optionaalisten maastotukipisteiden (GCP) yhteistasoituksella.

o       Myös epäsuora sensoriorientointi

·        Suora georeferointi (Direct georeferencing)

o       Kohdekoordinaattien ratkaisu kuvilta käyttäen GPS/IMU-dataa ja kalibrointiparametrejä

o       Myös: orto-oikaisu GPS/IMU-datan, kalibrointiparametrien ja DTM:n avulla

 

Jonokolmiointi.

 

 

Mallikolmiointi.

 

 

Sädekimppukolmiointi.

Blokkitasoitus painotetulla PNS-menetelmällä

 

Kuvahavainnot: liitospisteet, maastotukipisteet

 

 

Maastotukihavainnot

 

 

Error equations for block adjustment.

 

 

Painotus

Kolmioinnin työvaiheet

Anblock-kolmiointi


 

Kaksiulotteisen anblock-mallikolmioinnin virheyhtälöt lisättynä mallien nivelloinnilla.

 

 

Kaksiulotteisen anblock-kolmioinnin virheyhtälöiden kerroinmatriisi.

Virheyhtälöt sädekimpputasoituksessa

Virheyhtälökertoimet eli kuvahavaintojen differentiaaliyhtälöt ratkaistavien orientointi- ja pistetuntemattomien suhteen.

Itsekalibrointi blokkitasoituksessa

Affiiinisuus:

Radiaalisen piirtovirheen korjaus

Tangentiaalisen piirtovirheen korjaus

Missä

 

Ebnerin matemaattiset parametrit’s parameters (Ebner 1976)

 

missä b =(1-p)*kuvakoko=0.4*0.23m= kuvakanta

 

Tasoituksessa valitaan tilastollisesti merkittävät lisäparametrit.

Likiarvojen hankinta

GPS-havainnot ilmakolmioinnin tukena


 

Aerial photography workflow. (Leica, 2001).

 

 

Aerial photography workflow. (Leica, 1999).

 

 

Ilmakuvakamera RC30 ja hyrrästabiloitu kamerajalusta PAV30. The  gyro-stabilized mount compensates for pitch, roll and drift of the aircraft, for example due to turbulence. Photography is sharper and the resultant block closer to the required flight plan. The PAV30 can be connected to aircraft navigation systems. (Leica, 1999).

Leica Aerial Camera System. GPS antenna in aircraft (1), RC30 aerial camera with PAV30 mount (2), ASCOT system with GPS (3), GPS reference station (4), and software for data processing (5). (Leica, 1999).

Leican ilmakuvauksen suunnitelu-, navigointi- ja paikannusjärjestelmä ASCOT (Aerial Survey Control Tool). The flight plan is transferred to on-board control computer, linked to airborne GPS. The LCD displays for pilot and camera operator give information to fly the aircraft during approaches, turns and along the planned flightlines. ASCOT takes control of both the gyro-stabilized mount and the camera. Outputs include flight reporting and GPS data for post-processing or use in triangulation systems.

Ehtoyhtälöt projektiokeskuksen GPS-havainnoille. Näillä kompensoidaan GPS-havainnoissa esiintyvät systemaattiset virheet (offset ja ajan suhteen lineaariset ajautumat). Parametrit voivat olla jono, osablokki tai blokkikohtaisia. Tässä oletetaan, että kamera liikkuu kiinteästi koneen rungon suhteen, jolloin R muuttuu koneen asennon mukaan. Mikäli kuvaus on tehty käyttäen kameran kallistuksen vakaajaa, koneen ja kameran kiertomatriisit poikkeavat toisistaan ja tämä ero täytyy huomioida omana muuttujana.

 

 

XGPS, YGPS,ZGPS

GPS-antennin sijainti kuvaushetkellä (vaihekeskipiste)

X0, Y0, Z0

kameran projektiokeskuksen sijainti

dx, dy, dz

antennin ja kameran välinen siirtovektori kamerakoordinaatistossa

R

kiertomatriisia kamerasta kohteeseen 

aX, aY, aZ

GPS-havaintojen vakiovirhe (shift, siirtymä jonolla k,)

bX, bY, bZ

GPS-havaintojen ajan mukana lineaarisesti muuttuva virhe (drift, liukuma) hetkellä t  (kuvaushetki) verrattuna referenssihetkeen to (kuvaushetki jonon ensimmäiselle kuvalle)

 

FM-Internationalin kuvaama GPS-blokki Nepalissa. Poikittaiset jonot ovat GPS-havainnointiin liittyviä tukijonoja. Blokissa on kaikkiaan 3225 kuvaa.  Ilmakolmioinnin blokkitasoitus tehtiin kahdessa osassa. Tasoituksen jälkeiset lähtöpisteiden jäännösvirheet olivat toisessa puoliblokissa X- ja Y-koordinaateille 0.9 - 1.0 m ja Z-koordinaateille 1.3 m. Projektiokeskusten jäännösvirheiden RMS-arvot olivat X 0.026 m, Y 0.034 m ja Z 0.240 m. Kolmiointiblokki tasoitettiin maanmittauslaitoksen ohjelmalla 'MMH850-GPS'. (Kimmo Nurminen, 1995)

Simulointi

Kolmiointi ilman ulkoisia orientointihavaintoja, testejä 1970:


 

Blokin geometria ja lähtöpisteet.

 

 

 

Theoretical accuracy models for bundle blocks; c = 15 cm, errorless GCPs.

 

Ackermann’s accuracy models for GPS-supported AT; c=15 cm, p=60%, q=20%; from Ackermann (1992).

 

Pistetihennyksen tarkkuus blokin koon ja lähtöpistegeometrian mukaan.

 

Blokin lähtöpisteet, kun kuvaus on tehty 20 - 40 % sivupeitolla. XYZ-lähtöpisteet sijoitetaan blokin reunoille 4 - 6 kuvakannan välein. Blokki tuetaan korkeustukipisteillä, joita tarvitaan jonojen suunnassa 4 kannan välein, poikkisuunnassa joka saumassa.

 

 

Blokin lähtöpisteet, kun kuvaus on tehty 60 % sivupeitolla. XYZ-lähtöpisteet sijoitetaan blokin reunoille kuten edellisessä, mutta korkeustukipisteitä tarvitaan vähemmän, eli yli koko blokin 4 kannan välein.

 

 

Blokin lähtöpisteet, kun kuvaus on tehty 20 - 40 % sivupeitolla ja ylimääräisillä, poikittaiset korkeustukipistejonot korvavilla poikittaisilla kuvausjonoilla.

 

 

Blokin lähtöpisteet, kun kuvaus on tehty 20 - 40 % sivupeitolla ja blokkitasoitus tuettu GPS-havainnoilla. Mukana myös poikittaiset kuvajonot


 

Tässä blokissa lähtöpisteet on sijoitettu reunoille seitsemän kuvakannan välein. Virhe-ellipsit kuvaavat ilmakolmioinnin avulla määritettyjen uusien pisteiden tasokoordinaattien virheitä. Kuvien väliset peitot ovat sekä jono- että sivusuunnassa 60%. Kuvien väliset liitospisteet näkyvät tällöin aina yhdeksällä kuvalla paitsi blokin reunoilla ja nurkissa, jossa sama piste näkyy vähimmillään vain kahdella kuvalla. Blokin sisällä blokin geometria on kauttaaltaan hyvä ja pisteet määrittyvät lähes yhtä tarkasti riippumatta siitä, miten etäällä ollaan blokin reunasta. Blokin reunoilla epätarkkuus lisääntyy nopeasti (edge effect). Ilmiö korostuu, kun mitataan uusia pisteitä lähtöpisteiden rajoittaman alueen ulkopuolella. Mikäli tässä blokissa lähtöpisteet korvattaisiin GPS-havainnoilla, virhe-ellipseissä muutokset olisivat vähäiset.

 

 

Saman blokin virhevektorit korkeuskoordinaateissa.  Epätarkkuus lisääntyy tasaisesti sitä mukaa, kun etäännytään lähtöpisteistä. Blokki deformoituu.

 

 

Korkeuskoordinaattien tarkkuus paranee, kun blokin sisällä mitataan lisää korkeustukipisteitä.

 

Kun lähtöpisteet korvataan GPS-havainnoilla, blokin deformaatio on vähäistä. Kameran projektiokeskukset toimivat korkeustukipisteinä.

 

Tämä blokki on kuvattu yhtenä jonona ja lähtöpisteet on sijoitettu vain jonon toiseen päähän. Uusien pisteiden tasokoordinaattien virheet kasvavat nopeasti. Kun blokkia tuetaan GPS-havainnoilla, tarkkuus paranee. Virhe-ellipsit suuntautuvat jonon poikki.


 

Korkeuskoordinaatin epätarkkuus kasvaa jonollakin tasokoordinaatteja nopeammin. Kun blokkia tuetaan GPS-havainnoilla, deformaatiota ei esiinny.

 

Direct sensor orientation

+Good long-term accuracy

Low frequency (1-2 Hz)

Cycle slips, multipath

Poor rotation accuracy (multi antenna systems)

+High short-term accuracy

+Accurate rotation information

+High frequency

Poor long-term accuracy, systematic errors

+Positions and rotations

+Good long-term and short-term accuracy

+High frequency

§         System calibration: IMU to sensor boresight, lever arm, timing

 

 

Systeemin komponentit

 

System of direct georeferencing. (Heipke, 2001)

 

 

ric(t)

vector of image coordinates of Pi in camera frame, measured 

Rcb

rotation matrix from camera to body frame, calibrated

si

scale factor, e. g. from stereo or laser scanning

rb

vector of offset between projection centre of imaging sensor and centre of mass of IMU, in body frame, calibrated

Rbm(t)

rotation matrix from body to map frame, from GPS/IMU measurements

rIMU/GPSm(t)

vector of IMU centre of mass in map frame, from GPS/IMU measurements

rim

vector of the coordinates of the point to be determined in the map frame, unknown

 

Positioning equation. (Heipke, 2001)

 

 

Accuracies of gyro. (Heipke, 2001)

 

 

Inertial Measurement Unit (IMU), model Litton LN-200. (Heipke, 2001)


Accuracies of IMU systems. (Heipke, 2001)

 

 

Unknowns

Observations

Knowns

 

Mathematical model of strapdown inertial navigation. (Heipke, 2001)

 

 

Additional
parameters

 

Mathematical model for GPS/IMU integration. (Heipke, 2001)

GPS/IMU-integrointi

Laskenta tehdään kahdessa vaiheessa. Kuvauksen aikana suoritetaan reaaliaikaista laskentaa navigointia varten ja kuvauslennon jälkeen suoritetaan jälkilaskenta, jonka lopputuloksena saadaan tarkka orientointitieto. Liikeradat saadaan yleensä 50-400 Hz taajuudella. Optimaalinen tapa GPS ja IMU havaintojen yhdistämiseksi on Kalman-estimointi. Laskentamenetelmiä kehitetään vielä.

 

Kalman-estimointia varten muodostetaan differentiaaliyhtälöt. Yhtälöissä tuntemattomia ovat ainakin navigointivirheet (9 kpl: sijainti, nopeus, kallistukset), gyrojen ryömintä (gyro drift, 3 kpl) ja kiihtyvyysmittareiden systemaattinen virhe (accelerometer bias, 3 kpl). Mallia voidaan laajentaa edelleen (mm. laajempi malli IMU-virheille, ilmakehän vaikutus GPS:ään ja painovoimakenttä). Tyypillisesti virhetiloja on 22-35.

 

Kalman-estimoinnin vaihtoehtoisia toteuttamismuotoja ovat hajautettu (decentralized, loosely-coupled) ja keskistetty Kalman-suodin (centralized, tightly-coupled) sekä suljettu (closed loop) tai avoin (open loop) laskenta. Keskistetyssä Kalman-suotimessa alkuperäiset GPS- ja inertiahavainnot käsitellään samanaikaisesti yhdessä suotimessa, kun taas hajautetussa tapauksessa molemmat prosessoidaan erikseen ja lopuksi yhdistetään nopeus- ja sijaintitasolla. Esimerkkejä integrointitavoista ovat täydellinen integraatio, GPS:n auttama IMU ja IMU:n auttama GPS.

 

Esimerkkinä tarkastellaan laskennan toteuttamista Applanix POS-järjestelmässä (kuva 2, Mostafa et al. 2001a). Toteutusstrategia on suljettu GPS:n avustama inertiaalinavigointi. Laskenta suoritetaan sekä ajassa eteenpäin (forward time) että taaksepäin (backward time). Laskennan osat ovat

  1. Strapdown inertial navigator. Määrittää IMU:n kallistukset ja sijainnit integroimalla mitatut kulmanopeudet ja lineaariset kiihtyvyydet sekä huomioimalla sensorivirheet ja maan pyörimisliikkeen ja painovoiman vaikutukset. Tärkeä tehtävä on myös systeemin alkuaseman määrittäminen (systeemin sijainti ja nopeus saadaan GPS:n avulla, navigointikoordinaatiston määrittämiseksi tulee määrittää paikallinen pohjoinen ja luotiviivan suunta).
  2. Kalman filter. Kalman-suotimessa mallinnetaan inertiaalinavigaattorin ja IMU-sensorin virheitä linearisoitujen diskreettien differentiaaliyhtälöiden avulla. GPS-havainnot prosessoidaan etukäteen. Vertaamalla esim. 1 Hz taajuudella GPS:n ja inertiaalinavigaattorin antamia sijainteja nämä virheet voidaan estimoida.
  3. Closed-loop error controller. Resetoi inertiaalinavigaattorin hyödyntämällä Kalman-suotimessa estimoituja parametrejä. Estimoiduilla IMU-sensorin virheillä korjataan inertiaalihavaintoja ennen integrointia (vastaa sensorien kalibrointia). Saatavan ratkaisun tarkkuus vastaa GPS-ratkaisun tarkkuutta. Tämä on myös reaaliaikaisen eteenpäinlaskennan ratkaisu (PCS).
  4. Smoother (POSPacTM). Smoother, eli jälkisuodatus, määrittää inertiaalinavigaattorin sekä IMU-sensorin virheet prosessoimalla datan taaksepäin ja yhdistämällä sen eteenpäin lasketun ratkaisun kanssa. Ratkaisussa hyödynnetään siis kaikkea havaintodataa.
  5. Feed forward error controller (POSPacTM). Jälkisuodatuksen antamia virhe-estimaatteja käyttäen lasketaan inertiaalinavigointiratkaisu IMU:n taajuudella. Tämä on lopullinen orientointiratkaisu, ns. the smoothed best estimate trajectory.

 

 

GPS/IMU-integrointi Applanix:n PosAV 510 järjestelmässä (Mostafa 2001).

Integroitu sensoriorientointi

Integroitu sensoriorientointi on varteenotettava menetelmä orientointien määrittämiseen. Menetelmä perustuu blokkitasoitukseen, jossa liitospisteiden lisäksi havaintoina ovat GPS/IMU-orientoinnit sekä mahdollisesti myös maastotukipisteet. Tuntemattomia ovat kuvien ulkoiset orientoinnit ja maastopisteet sekä tarvittaessa myös kuvien sisäiset orientoinnit ja laajennetun kuvautumismallin parametrit. Lisäksi voidaan mallintaa mahdollisia GPS/IMU-orientointien systemaattisia virheitä esim. lineaarisilla malleilla. Suunnitteilla on myös laskentamenetelmiä, jossa GPS, IMU ja liitospistehavainnot käsitellään integroidusti yhdessä prosessissa.

 

Integroitu sensoriorientointi on merkittävästi suoraa georeferointia tarkempaa ja luotettavampaa. Blokkitasoituksen myötä y-parallaksit minimoituvat, mikä helpottaa stereotulkintaa. Blokin rakenteen puitteissa voidaan myös laajentaa kuvautumismallia, ja näin saavuttaa optimaalinen tarkkuus.

 

On huomattava, että integroitu sensoriorientointi voidaan suorittaa erittäin tehokkaasti. Liitospisteet voidaan digitaalisten kuvien tapauksessa mitata automaattisesti, ja niiden määrässä ja geometriassa voidaan tinkiä, kun GPS/IMU-orientoinnit ovat jo olemassa. Maastotukipisteiden avulla saavutetaan paras luotettavuus, jo yhdelläkin maastotukipisteellä on suuri merkitys.

Projektiokeskushavainnot: yleinen malli

Kallistushavainnot

missä T on muunnos fotogrammetrisista orientoinneista roll, pitch, yaw-järjestelmään.

Tuloksia

 

Maanmittauslaitoksen kesän 2002 kalibrointiblokit: GPS/IMU kulmahavaintojen ja blokkitasoituksessa määritettyjen kulmien erot (mgon) (Honkavaara et al. 2003).

 

 

Attitude differences: 2128 (mgon) (Honkavaara et al. 2003).

 

 

Position differences: 2122 (m). (RMSE, no corrections: <10 cm, RMSE, corrections: < 5 cm ) (Honkavaara et al. 2003).

Vertailua

Modern AT, incl. GPS and automatic tie point generation

Direct geo-referencing

+ consistent solution for orientation and subsequent tasks (point determination, DTM generation, orthoprojection ...)

+ solution adapted to multi-sensor geometry

+ ray intersection is a stable geometric condition

+ determination of velocity (for SAR, InSAR, FMC in digital cameras)

+ high accuracy through self calibration (needs tie points)

+ no restrictions concerning block geometry

+ compensation of inaccurate elements of interior orientation through high correlation between interior and exterior orientation

+ high degree of automation

+ long GPS baselines can be used (if sufficient GCP are available)

+ real-time potential

+ reliable solution through GCP

+ processing of single image pairs feasible

 

+ no necessity for GCP


 

Modern AT, incl. GPS and automatic tie point generation

Direct geo-referencing

- problems in areas with weaker geometry (block border, coastal areas, non-accessible areas, cameras with small viewing angle, line cameras, ...)

- less accurate due to missing possibility of self calibration

- problems with partial cloud cover

- currently limited to GPS performance

- image texture needed

- due to missing redundancy of GPS / IMU reliability of results may be a problem

- human operator must check and/or edit automatically derived tie points

- complex system calibration, needs to be carried out rather often

- relatively slow process

- long GPS baselines may deteriorate results

- GCP needed

 

 


Maa-57.220 Fotogrammetrinen kartoitus

Luento-ohjelma

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13