(Alkuperäinen luento: Henrik Haggrén, 3.2.2003)
(Päivityksiä: Katri Koistinen, 5.2.2004)
Luento 2: Stereoskopia
AIHEITA
Stereoskooppinen näkeminen
-
Stereoskooppinen näkeminen perustuu binokulaariseen eli silmien
yhteisnäköön, jolla tarkoitetaan ihmisen kykyä
aistia näkemänsä yhtenä aistimuksena. Vaikka stereoskooppisessa
näkemisessä kumpikin silmä näkee perspektiiviltään
erilaisen kuvan, ne sulautuvat yhteen yhdeksi kolmiulotteiseksi stereokuvaksi.
-
Pisteet, jotka ovat toisen silmän suhteen samalla suoralla ja näkyvät
sille yhtenä pisteenä, näkyvät toiselle silmälle
eri kulmissa. Silmien näköakselit muodostavat kulman, jonka terävyys
vaihtelee esineen etäisyydestä riippuen. Tätä etäisyyshavaintoon
vaikuttavaa kulman terävyyttä kutsutaan binokulaariseksi konvergenssiksi.
-
Eri kulmat aiheuttavat kuvapisteen siirtymistä silmän verkkokalvolla.
Vastinkuvapisteiden siirtyminen tapahtuu horisontaali- eli vaakatasossa,
koska silmät toimivat yhteistyössä.
-
Kuvapisteiden siirtymistä kuvataan termillä vaakaparallaksi.
Vaakaparallaksin muutoksen suuruus verrattuna etäisyyden muutoksen
suuruuteen on käänteisesti verrannollinen etäisyyden neliöön
ja suoraan verrannollinen sydänakselin eli silmien välisen janan
pituuteen.
-
Pienin havaittavissa oleva etäisyysero on 25 cm:n etäisyydellä
0.07 mm. Vastaavasti voidaan laskea, että etäisyyserojen havitseminen
loppuu, kun etäisyys on 600-800 metriä.
-
Etäisyyksien havaitseminen on mahdollista myös monokulaarisesti.
Merkittävin syvyysvihje saadaan tällöin ns. liikeparallaksista.
Parallaksi syntyy joko pään liikkeestä kohteen suhteen tai
päinvastoin. Etäisyyden havaitseminen voi perustua myös
kokemukseen valoista, varjoista, liikkeen nopeudesta, kohteen koosta, jne.
Binokulaarinen konvergenssi. Katseen kohdistuessa silmät fokusoituvat
tahdottomasti näköakselien leikkauspisteeseen, katselupisteeseen.
Näköakselien välistä leikkausta kutsutaan binokulaariseksi
konvergenssiksi (horizontal binocular convergence) ja kulmaa ø
parallaksikulmaksi (parallactic angle). Katselupisteen ympärillä
oleva avaruus hahmottuu kolmiulotteisena parallaksikulman muutosten vaikutuksesta.
Parallaksikulma pienenee, kun katseluetäisyys kasvaa. Samalla kohdepisteiden
kuvat siirtyvät verkkokalvolla vaakasuunnassa lähemmäs toisiaan.
Kun katselupiste lähenee, pisteiden kuvat siirtyvät etäämmäksi
toisistaan. Liikettä kutsutaan vaakaparallaksiksi (parallax
disparity, retinal disparity).
Stereokuva
- Stereokuvaksi kutsutaan kolmiulotteisesti tarkasteltavissa olevaa kuvaa
kolmiulotteisesta kohteesta.
- Stereokuvapari muodostuu kahdesta osakuvasta, jotka kumpikin 'näkevät'
tarkasteltavan kohteen hieman toisistaan poikkeavista perspektiiveistä.
- Kun stereokuvapari havaitaan - vasen kuva vasemmalla silmällä
ja oikea kuva oikealla - kuvat sulautuvat mielessämme yhdeksi ja näemme
kohteen stereokuvana.
- Stereokuvan näkeminen edellyttää sekä kuvaus- että
tarkastelutekniikan hallitsemista eli sitä, että
- kuvat on otettu oikein ja ne muodostavat stereoparin, ja
- kuvat sovitetaan keskenään oikeaan asemaan tarkasteluhetkellä.
- Tarkasteltaessa kuvia oikein kummankin kuvan vastinpiirteet kohdistuvat
tarkasti toisiinsa ja yhtyvät stereokuvaksi.
- Stereokuvien tarkastelu on ollut suosittu tapa jo valokuvauksen alkuajoista
saakka, koska se antaa kohteesta huomattavan täydellisen kuvan yksittäiseen
kuvaan verrattuna.
- Viitteitä
Stereokamera, Verascope.


Stereoskooppeja 1800-luvulta. (The National Board of Antiquities
Finland ja Chicago Historical Society)


View Master vuodelta 1939 ja Wheatstonen peilistereoskooppi. (The
Touring Institute)




Stereokuvia voi katsella myös yksinkertaisin apuvälinein.
(Tiedekeskus
Heureka, 1996)
Stereokuvaus
-
Stereokuvaus on kuvan ottamista kahdesta eri perspektiivistä. Kuvien
väliä kutsutaan kannaksi.
-
Kuvauksen aikana tulee ottaa huomioon kaksi stereotarkastelun kannalta
olellista ehtoa.
-
Kummankin kuvan kuvaussuuntien tulee olla likimain yhdensuuntaiset.
-
Kumpikin kuva tulee ottaa yhtä etäältä tarkasteltavasta
kohteesta eli kuvaussuunnan tulee olla kohtisuorassa kantaa vastaan.
-
Maisemakuvauksessa on tärkeää, että kuvaparia otettaessa
siirrytään vaakasuoraan, jolloin kanta on horisontin suuntainen
ja myös stereokuva nähdään vaakasuorassa.
-
Kannan suuruus riippuu kuvausetäisyydestä ja stereokuvien käyttötarkoituksesta.
-
Pelkkään stereotarkasteluun tarkoitetuilla kuvilla kanta voi
vaihdella lähes olemattomasta, siis muutamasta sentistä, ehkä
enimmillään yhteen metriin.
-
Mittaus- ja kartoituskuvauksissa kuvakanta on pidempi, koska syvyysmittauksen
tarkkuutta halutaan korostaa. Ilmakuvilla kanta voi olla jopa puolet kuvausetäisyydestä.
Stereokuvauksen normaalitapaus. Tässä kuvat on esitetty positiiviasennossa
eli asennossa, jossa kuvia yleensä katsotaan. Kamerassa kuva on negatiiviasennossa
eli ylösalaisin. Tarkastellaan mielivaltaista kohteen pistettä
P
ja sen kuvia P' ja P''. Stereokuvauksen normaalitapauksessa
kuvausakselit ovat yhdensuuntaiset ja kohtisuorassa kuvakantaa vastaan.
Oletetaan, että kumpikin kuva otetaan samalta tasolta ja kuvakanta
on tämän tason suuntainen. Tällöin kuvan pisteiden
P'
ja P'' kautta kulkeva suora on myös kuvakannan suuntainen.
Pisteitä P' ja P'' kutsutaan vastinpisteiksi
(homologiset pisteet), suoraa P'P'' sydänsuoraksi ja
tasoa O'O''P ja sydäntasoksi Normaalitapauksessa kaikki
sydänsuorat ovat yhdensuuntaisia.
Stereokuvauksen normaalitapausta arvioidaan kuvaustilanteen mukaan.
Vasemmalla esitetty kuvaustilanne täyttää normaalitapauksen
ehdot eli kuvaussuunta on kohtisuorassa kuvatasoon nähden. Oikealla
esitetty täyttää myös, mutta kuvien projektioetäisyydet
ovat eripituiset. Tämä ero voidaan korjata joko pienentämällä
tai suurentamalla toista kuvaa tarkastelutilantessa. Keskimmäisessä
kuvaparissa on kyse ns. käännetystä normaalitapauksesta.
Jos tätä kuvaparia halutaan tarkastella stereokuvina, kuvat on
ensin oikaistava kuvakannan suuntaisiksi.
Dokumentointi stereodiakuvin

-
Perusohjeet stereokuvaparin ottamiseksi tavallisella kameralla
-
Ota kuvat diafilmille.
-
Kaikki polttovälit käyvät, laajakulmainen optiikka sopii
erityisen hyvin.
-
Siirrä kameraa vaakasuunnassa sivuun, mutta pidä tähtäyspiste
kohteessa likimain paikallaan.
-
Älä siirry kohteen suunnassa.

-
Stereokuvaparin ottaminen etäällä kohteesta
-
Ota askel sivuun kuvanoton välillä.
-
Paras syvyysvaikutelma on kuvaparilla, jossa etuala ja tausta näkyvät
samoina kummallakin kuvalla, joten älä siirry liian kauas.
-
Stereokuvaparin ottaminen lähietäisyydeltä
-
Siirry sivuun mahdollisimman vähän, esimerkiksi tasapainoa jalalta
toiselle muuttamalla.

-
Kuvien säilytys
-
Kehystä kuvat ja aseta läpikuultaville säilytyslehdille.
-
Järjestä kuvat pareittain, vasen kuva vasemmalle, oikea oikealle.
-
Voit nyt tarkastella kuvia kolmiulotteisena stereomallina valoa vasten.
-
Stereotarkastelu onnistuu ilman apuvälineitä, kun katsot vasemalla
silmällä vasenta kuvaa ja oikealla oikeata yht'aikaa.
-
Stereomallien tarkastelu stereoskoopilla
-
Taskustereoskooppia käyttäen voit katsoa stereomallia valopöydällä.

-
Stereomallien tarkastelu yksittäisten diojen katseluun valmistetuin
apuvälinen
-
Stereomalli näkyy ehkä parhaiten, kun tarkasteluun käytetään
kahta diaskooppia.
-
Diaskoopit voit ostaa valokuvausalan tarvikemyymälästä.
-
Älä tee väkivaltaa silmillesi
-
Diaskooppeja käyttäessäsi pidä huoli siitä, että
ne eivät ole kooltaan suurempia kuin silmäväli.
Stereokuvien tulkintavälineitä
-
Stereokuvien tulkintakäytössä yksinkertaisin apuväline
on taskustereoskooppi. Tarkasteluoptiikka on suurentava (esim. 2X) ja okulaarien
välinen etäisyys on säädettävissä (esim.
55 mm - 75 mm). Taskustereoskoopilla katseltavat kuvat eivät voi olla
suurempia kuin silmäväli. Suurempia kuvia kastellessa niistä
voidaan valmistaa ns. kolmikuvat.
-
Ilmakuvien tulkinnassa käytetään yleisesti peilistereoskooppia.
Peilien avulla kuvien välistä tarkasteluetäisyyttä
on kasvatettu, mikä mahdollistaa kokonaisten ilmakuvien (23 cm x 23
cm) ja niiden suurennosten tarkastelun.
-
Mikäli stereoskoopilla tehdään tulkintaa tukevia yksinkertaisia
parallaksimittauksia, niissä käytetään vaihdettavia
suurennusoptiikoita (esim. 4X).


Kokoontaitettavia taskustereoskooppeja. (Instrument
Cataloque ja Ben
Meadows Co.)

Peilistereoskoopit
Geoscope ja F-71.
(Ben
Meadows Co.)
Wild ST10 jonostereoskooppi.
Stereokuvien tarkastelu ilman apuvälineitä
-
Stereokuvia tarkastellaan myös ilman apuvälinenitä - paljain
silmin. Pieniä kuvia voi tarkastella yhdensuuntaisin silmäakselein
(parallel eyes), vasemmalla silmällä vasenta ja oikealla oikeata
kuvaa. Suuria kuvia voi tarkastella ristikkäisin silmäakselein
(crossed eyes).
Ristiinkatsomista voi harjoitella kaihtimen virkaa toimittavaan pahvinpalaseen
leikatun aukon läpi. Aukon etäisyys pitää sovittaa
siten, että kumpikin silmä näkee sen läpi vain oman
kuvansa. Tämän jälkeen katse teroitetaan aukon etäisyydelle
käyttäen aukon reunoja hyväksi. Kuvat sulautuvat tässä
tasossa yhteen ja muodostavat kolmulotteisen stereokuvan. Samaa voi harjoitella
toisinkin. Kaihtimen sijaan käytetään kohdistimena vaikkapa
kynänkärkeä. Kun kynä sovitetaan sille etäisyydelle,
jossa sen kärki osuu kummallakin kuvalla samaan paikkaan, kuvat ovat
kohdakkain. Tämän jälkeen tulee katse taas terästää,
nyt kynän etäisyydelle. Seuraavat kuvat ovat "crossed eyes"-tarkastelun
harjoittelua varten.
Stereoscope Card "Yosemite Falls", 1901 - Underwood & Underwood.
(Underwood
& Underwood, 1902)
Stereoscope Card "Yosemite Glacier", 1901 - Underwood & Underwood.
(Underwood
& Underwood, 1902)
Yksityiskohta ilmakuvaparista, Helsinki, Sokos. (FM-Kartta Oy, 1980)
Stereoscope Card "Paavo Nurmi", for crossed eyes. (Raimo Laurén,
1996)
Stereomallin kokonaisplastiikka
-
Keinotekoinen stereoskooppisen näkemisen illuusio voidaan saada aikaan
kuvilla, jotka esittävät samaa kohdetta, mutta on projisoitu
mielivaltaisen stereoskooppisen kannan päätepisteiden kautta.
Käytettävän kannan pituus voi olla eri kuin silmien luonnollinen
etäisyys eli etäisyyshavainnon voimakkuutta voidaan säätää.
Myös kuvia suurentamalla ja pienentämällä voidaan muuttaa
mielikuvaa havaituista etäisyyseroista.
-
Jos stereokuvaparin kuvanottovälin eli kannan pituus on n-kertainen
kuvien tarkastelukannan pituuteen nähden ja kuvien suurennus on v-kertainen,
niin voidaan laskea tarkastelun tai kojeen kokonaisplastiikan arvo:
P = n*v
-
Kokonaisplastiikkaa muuttamalla voidaan vaikuttaa kohteen etäisyyserojen
tuntuun ja muodon havaitsemisen tarkkuuteen. Jos kokonaisplastiikka saa
arvon 1, kohteen muoto vastaa kohteen luonnollista muotoa eli ilmakuvilla
rakennukset näyttävät oikean korkuisilta, kun korkeutta
verrataan rakennuksen kokoon sen vaakasuunnassa. Jos kokonaisplastiikka
on kasvaa, rakennukset venyvät.




Parallaksin suunta vastaa etäisyyden näkemisen suuntaa. Tässä
vasemmat neliöt muodostavat vertaustason, johon nähden oikeanpuoleiset
neliöt siirtyvät. Kun stereokuvaa katsotaan ristikkäin,
ylemmässä neliöparissa oikeanpuoleinen neliö näyttää
asettuvan etäämmäs kuin vasen neliö, alemmassa lähemmäs.
Suunnat kääntyvät päinvastaisiksi, jos kuvaa katsotaan
yhdensuuntaisin silmänakselein.




Etäisyyserot vaikuttavat sitä suuremmilta mitä enemmän
vastinkuvioiden välillä on parallaksia. Tässä vasemmat
neliöt muodostavat vertaustason ja alin neliöpari vertausetäisyyden.
Ylempää neliösarjaa on jatkettu oikealle lisäämällä
parallaksieroa ensin kaksinkertaiseksi ja lopuksi kolminkertaiseksi. Kun
tätä kuvaparia katsotaan stereoskooppisesti, ylempien neliöiden
etäisyyserot näyttävät myös kasvavan lineaarisesti,
ensin kaksinkertaiseksi ja lopuksi kolminkertaiseksi. Kyse on stereomallin
plastiikasta. Jos kuvakanta eli kuvanottopaikkojen välinen etäisyys
kasvaa kaksinkertaiseksi, parallaksi kasvaa kaksinkertaiseksi. Koska tarkastelukanta
eli silmäväli pysyy tässä esimerkissä samana,
etäisyyserot korostuvat kaksinkertaisina.




Stereomallin plastiikkaa voidaan muuttaa myös kuvaa suurentamalla
ja pienentämällä. Tässä pienempi neliöpari
muodostaa vertausetäisyyden. Isommat neliöt on piirretty suurentamalla
pienempi neliöpari kummallakin kuvalla kaksinkertaisiksi. Kun kuvaparia
katsotaan stereoskooppisesti, neliöparin välinen etäisyys
näyttää suurennoksen myötä kasvaneen kaksinkertaiseksi.
Kuvan suurentaminen vaikuttaa parallakseihin. Koska tarkastelukanta pysyy
samana, etäisyyserot korostuvat tässäkin kaksinkertaisina.
-
Esimerkki
-
Maanmittauslaitos kuvaa maastotietokannan kartoituskuvaukset mittakaavaan
1 : 31'000. Kuvauskorkeus on 6500 m ja yhden kuvan kattama alue maastossa
7130 m x 7130 m. Kuvaus tehdään stereokuvauksena siten, että
kuvat peittävät toisensa 60 %, joten kuvanottoväli on 2850
m. Jos kuvia tarkastellaan paljain silmin stereoskooppisesti, stereovaikutelman
kokonaisplastiikan arvoksi saadaan 1.4.
n = 2850 / 0.065 = 43850
v = 1 / 31000
p = n * v = 1.4
-
Tarkasteltavassa mallissa korkeuserot korostuvat 1.4-kertaisina vaakasuoriin
eroihin nähden.
-
Ilman kuvakannan suurentamista stereovaikutelman kokonaisplastiikan arvoksi
saataisiin 1 / 31000. Tämä vastaa suurin piirtein sitä vaikutelmaa,
joka kohteen topografiasta näkyy, kun matkustaja tarkastelee sitä
paljain silmin lentokoneesta 6500 metrin korkeudelta.
-
Tehtävä
-
Piirrä kuutio ja sen stereokuva.
-
Piirrä sama kuutio, mutta muuta kokonaisplastiikkaa siten, että
kuution korkeus on kaksinkertainen kuution vaakasivuun nähden.
Stereokuvien kaksoisprojektio
-
Kaksoisprojektiossa kuvat projisioidaan tarkastelutasolla toistensa päälle.
Kuvien erottelu toteutetaan stereolaseilla, jotka suodattavat kuvat
ristiin. Vasemmalla silmällä havaitaan ainoastaan vasen ja oikealla
silmällä ainoastaan oikea kuva. Ilman stereolaseja kuva näkyy
kahtena, koska vaakaparallaksit näkyvät vastinpisteiden välisinä
vaakasuuntaisina eroina. Stereolasien läpi katsottaessa parallaksierot
muuttuvat korkeuseroiksi ja kuva näkyy kolmiulotteisena.
-
Kaksoisprojektiossa kuvien erottelu voi perustua vastavärien käyttöön
(anaglyfikuvat), valon polarisointiin tai kuvien vuorotteluun.
-
Anaglyfi-kuvaparin kuvat projisioidaan
vastavärein, oikea kuva punaisella ja vasen kuva vihreällä
valolla . Kun kuvia tarkastellaan puna-viherlaseilla, punaista kuvaa vihreän
ja vihreää kuvaa punaisen suotimen lävitse, kumpikin silmä
näkee vain oman kuvansa. Kuvat mielletään yhdessä nähtynä
kohteen kolmiulotteisena mallina, stereokuvana.
-
Polarisoidut kuvaparit esitetään
kahdella projektorilla. Toisen projektorin valo polarisoidaan pystysuuntaan,
toisen vaakasuuntaan. Stereomallia tarkastellaan vastaavasti polarisoiduilla
silmälaseilla
-
Kolmantena vaihtoehtona on käytetty oikean ja vasemman kuvan vuorottaista,
suurella taajuudella vuoroa vaihtavaa projisiointia. Kuvaparia tarkastellaa
aktiivisin silmälasein, jonka okulaarien sulkimet tahdistetaan
valaistuksen mukaan. Projektiotaajuus on luokkaa 120 Hz.
-
Kaksoisprojektio voidaan toteuttaa myös autostereoskooppisesti
t.s.
tarkastelutekniikalla, jossa ei näennäisesti tarvita apuvälineitä.
Autostereoskopiassa kuvat lomitetaan kapeina suikaleina projektiotasolle,
jonka päälle asetetaan stereotarkastelun mahdollistava diffraktiohila.
Diffraktiohila kokoaa suikaleet osakuvittain yhteen ja projisioi ne katsojan
silmille oikein, vasemman komposition vasemmalle ja oikean oikealle.
-
Viitteet
Tässä kuvassa kuvien erottelu perustuu vastavärien käyttöön.
Anaglyfikuvat ovat käytännössä muodostaneet ainoan
varteenotettavan ja käyttökelpoisen keinon esitettäessä
stereokuvia painotuotteissa, mutta sekin edellyttää anaglyfilaseja.
Paljain silmin tarkasteltavia stereokuvapareja näkee painotuotteissa
harvemmin, koska tarkastelu edellyttää tähän tekniikkaan
harjaantunutta lukijaa.


Anaglyfikuva valmistetaan stereokuvaparista siten, että kuvat esitetään
päällekkäin, vasen kuva punaisella ja oikea kuva vihreällä.
Tässä tämä on toteutettu poistamalla ensin vasemmasta
kuvasta sekä sininen että vihreä väri ja oikeasta kuvasta
punainen väri, minkä jälkeen kuvista on muodostettu läpikuultava
yhdistelmäkuva (screen composition). Kuvapari on ilmakuvauksesta ja
kohteena vuoristomaisema. Alkuperäiset kuvat ovat ylinnä ja ne
on esitetty ristiin, eli niitä voi tarkastella paljain silmin.


Kuva luennolta 25.1.2000. Kuvapari on valmistettu samoin kuin ylläoleva
ilmakuvapari. Koska alkuperäiset kuvat ovat värikuvia, yhdistelmäkuvakin
on värikuva, myös anaglyfilaseilla tarkasteltuna.
Autostereoskopia. (Jacobus G. Ferwerda, 1982)
Stereokuvaparin piirtäminen
-
Stereokuvia voidaan piirtää näkymistä, joiden 3-D muoto
tunnetaan.
-
Stereokuva saadaan aikaan piirtämällä kohteesta stereokuvapari
kahtena yhdensuuntaisena perspektiivikuvana.
Stereokuvapari virtuaalimallista. Sama malli on esillä topografisena
karttana luennolla 1. (Saara Mattila, 1997)
Sydänsuorat
Stereokuvauksen normaalitapaus esitettynä stereokuvaparina.
Kaikki saman sydäntason pisteet kuvautuvat samalle kuvatason leikkaussuoralle
eli sydänsuoralle. Sydäntasojen yhteinen leikkaussuora on kuvakanta,
jota kutsutaan myös sydänakseliksi. Normaalitapauksessa sydänsuorat
kuvautuvat kuvaparilla yhdensuuntaisina. Tässä esitetty kuvapari
näkyy stereoskooppisesti, kun sitä katsotaan ristikkäisin
silmänakselein.
Yllä oleva kuvapari esitettynä anaglyfikuvana.
Normaaliasentoisella stereokuvaparilla sydänsuorat ovat yhdensuuntaiset.
Kun stereokuvat otetaan normaalitapauksesta poikkeavasti, puhutaan konvergentista
kuvaparista. Konvergentilla kuvaparilla sydänsuorat leikkavat sydänpisteissä
(epipolar
point, epipole). Sydänpiste on kuvan piste, jossa sydänakseli
leikkaa kuvatason, eli piste, johon naapurikuvan projektiokeskus
kuvautuu. Se on myös piste, jonka kautta kaikki sydäntasot kulkevat
ja jossa sydänsuorat eli sydänsäteet (epipolar ray)
leikkaavat toisensa. Stereokuvauksen normaalitapauksessa sydänpisteitä
ei muodostu, koska sydänakseli ei leikkaa kumpaakaan kuvaa. Sydänpiste
ilmestyy heti, kun kameroita vähänkin käännetään
toisiinsa nähden. Useimmilla kuvapareilla sydänpiste kuvautuu
kuvien ulkopuolelle.
Sydäntasoja (epipolar plane) ovat kaikki tasot, jotka
kulkevat kummankin kuvan projektiokeskuksen kautta eli sisältävät
projektiokeskuksen kautta kulkevan suoran.
Vastinsydänsuorat leikkaavat toisensa suoralla, joka on kuvatasojen
leikkaussuora.
Konvergentisti kuvattu kuvapari, Ateneum, Mikonkatu. (Raimo Laurén,
1981)
Sydänpisteet konvergenttikuvaparilla. (Tuula Hannonen, 1996)
Normaalisti kuvattu stereokuvapari, Ateneum, Mikonkatu. (Raimo
Laurén, 1981)
Sydänsäteet stereokuvaparilla. (Tuula Hannonen, 1996)
Satunnaispistestereogrammi
-
Satunnaispistestereogrammi tuotetaan pintakuvana. Kohteen pinta esitetään
kannan suuntaan toistuvalla tekstuurilla. Tällaista kuvaa tarkastellessa
kummankin silmän katse kohdistuu samassa vaiheessa näkyvään
tekstuurijaksoon. Kaikki paikalliset muutokset jakson pituudessa näkyvät
paikallisina muutoksina etäisyyseroissa.
Satunnaispistestereogrammi teksturoituna: "Puput". (Bob Mannle, 1995)
Satunnaispistestereogrammiin piirrettävän taustan 1. jakso.
Satunnaispistestereogrammin tausta.
Satunnaispistestereogrammin taustan näkyminen eri syvyyksillä.
Syvyysvaikutelman aikaansaaminen satunnaispistestereogrammiin.
"1998".
"1998" piirrettynä taustakuvan päälle.
Julkaisuja
-
David Burder, 2003. 3-D IMAGES a David Burder Company http://www.stereoscopy.com/3d-images/
-
Alexander Klein, 2001. The World of 3-D Imaging! http://www.stereoscopy.com/
-
Bob Mannle, 1995. Professional Stereoscopic Three Dimensional
Services, New Vision Technology http://www.3d-web.com/index.html
-
Henrik Haggrén, 1992. Easy documentation using stereo
slides, Seminar on Building Surface Treatments, Report of Museovirasto
no. 3, 1992, pp. 41-43. http://foto.hut.fi/publications/paperit/hhaggren/1992/museovirasto/text.html
-
Jacobus G. Ferwerda, 1982. The world of 3-D. Nederlandse Vereiniging
voor Stereofotografie.
-
Britannica Online. Stereoscopy. http://www.eb.com/
-
P. Mowforth The
History of Stereo Photography
-
Turing Institute 3-D
Sites on the Web
Maa-57.300 Fotogrammetrian
perusteet