| Academic_competence
|
Tieteellisyys |
(Henrik
Haggrén, 2.6.2004)
Erikoistyö
Määrittely
- Tarkoituksena on
- perehdyttää opiskelija omaan tieteenalaansa,
sekä
- harjoittaa opiskelijaa
- tieteelliseen tutkimustyöhön,
- tutkimusongelman rajaamiseen ja määrittelyyn,
- luovaan ongelmanratkaisuun, ja
- tutkimustyön dokumentointiin.
- Academic competence
- knowledge of research and development methods relevant to the
field of science
- skill to depict R & D tasks essential to the field of
research
- capacity to carry out academic work of research and
development
Tehtävä
- Erikoistyö on pää- tai sivuaineen alalta valittu
- tutkimustehtävä,
- tuotekehitystehtävä, tai
- kirjallisuustutkimus.
- Erikoistyö on luonteeltaan suppea ja aiheeltaan rajattu
tehtävä,
jonka laajuus on 5 opintoviikkoa.
- Tehtävänä voi olla
- käytännön menetelmän suunnittelu,
toteutus ja
dokumentointi,
- laitteen suunnittelu, rakentaminen ja testaus,
- teoreettinen kehitystehtävä simuloituja tai
todellisia
havaintoaineistoja
käyttäen,
- uuden tekniikan käyttöönottoon valmistava
esitutkimus.
- Erikoistyö tehdään osana syventäviä
opintoja.
Rakenne yleisesti
- Johdanto
- johdatus aiheeseen
- ongelman tai kysymyksen asettaminen
- tutkimustehtävä
- Tausta ja nykytila
- tilannekatsaus
- taustapeili: review, state-of-the-art
- sivupeilit: relevant related work?
- oman ajatuksen reflektointi
- Tutkimus
- tehtävän suoritus
- ongelman ratkaisu
- Johtopäätökset
- tärkeimmät tulokset
- accuracy of disclosed results?
- synteesi
- uusi tieto, oma kontribuutio tieteenalalle
- jatkotutkimus
- Viitteet
- Liitteet
Arviointi
- Kriteerit
- Oman tieteenalan tuntemus
- Tieteenalan tuntemus näkyy tilannekatsauksessa,
perehtyneisyys
alan
keskeisen asiantuntemuksen käsittelyssä ja näkemys
tämän
yhteenvedossa. Tieteenalan omilla käsitteillä
täsmennetään
kirjoituksen sanomaa.
- 1 Asia esitetään hajanaisena esimerkkien joukkona
ja tarkastelu on pinnallista. Lukija jää kaipaamaan
viitteitä alan
keskeiseen
asiantuntemukseen.
Tilannekatsaus pelkistyy viitteiden referoimiseen. Käsitteitä
käytetään vähän ja niiden
epäjohdonmukaine ja paikoin virheellinen
käyttö
häiritsee lukemista.
- 4 Asia esitetään kokonaisuutena, joka
jäsentyy esimerkein, ja esimerkkien avulla lukjia pystyy
syventymään aiheeseen. Alan keskeinen asiantuntemus tulee
hyvin esille.
Tilannekatsaus
kuvastaa
tekijän omaa näkemystä kehityksen nykytilasta.
Käsitteet
ovat tuttuja ja niiden täsmällinen käyttö
syventää
tekstin sanomaa.
- Tieteellinen tutkimustyö
- Tieteellisen tutkimuksen tulee
perustua tunnettuun
tai uuteen ja julkaistavissa olevaan tietoon. Tiedon tunnettuus
pitää
ilmaista selvästi ja kohdistaa oikeaan henkilöön,
viitteet
alkuperäisiin julkaisuihin. Uuden tiedon hankinnassa sovelletaan
tunnettuja
ja yleisesti hyväksyttyjä tutkimusmenetelmiä ja tutkimus
tulee olla toistettavissa. Tuloksia arvioidaan niiden luotettavuuden ja
pätevyyden mukaan sekä suhteessa aiempaan tietoon.
- 1 = Lähdeaineistoa on
kerätty
satunnaisesti
eikä se liity tutkimustehtävän suorittamiseen. Tunnettua
tietoa ei ole kyetty esittämään tai se kohdistuu
väärin.
Työhön sovellettu tutkimusmenetelmä ei ilmene
työselostuksesta.
Tutkimuksen tulosten luotettavuutta ei ole arvioitu eikä niiden
uutuusarvoa
ilmaistu.
- 4 = Työ osoittaa
järjestelmällistä
pyrkimystä tiedon saavuttamiseen. Tekijä
ymmärtää
hypotettisen tiedon ja tunnetun tiedon eroavaisuuden.
Tutkimusmenetelmä
ja työ on esitetty selostuksessa elvästi ja
täsmällisesti.
Tulosten luotettavuus on arvioitu hyvin ja uutuusarvo ilmaistu
selvästi.
- Tutkimusongelman rajaaminen ja määrittely
- Tutkimusongelma johdetaan yleensä laajasta
tutkimuskokonaisuudesta,
tutkimusyhteisölle yhteisesti asetetuista
päämääristä,
tutkimusohjelmasta tai tutkimusprojektista. Tutkijan tulisi irroittaa
sekavasta
vyyhdestä oma ongelmansa, rajata tämä ja
määritellä
työ niissä puitteissa, jotka tehtävälle on
asetettu.
Ongelmaa määritellessään tutkija joutuu ottamaan
kantaa
myös työssä käytettävään
tutkimusmenetelmään
ja työn tieteelliseen oikeutukseen.
- 1 Työn aihe tuntuu irralliselta
eikä sen
yhteyttä
alan muuhun tutkimukseen ole esitetty. Tutkimusongelman rajaus
jää
epäselväksi eikä sitä ole määritelty.
Tutkimusmenetelmä
valinta tuntuu satunnaiselta eikä menetelmä sovellu esitetyn
ongelman ratkaisemiseen. Työ ei täytä tieteelliselle ja
tekniselle tutkimukselle asetettuja kriteereitä.
- 4 Työn aihe on johdettu laajasta
tutkimuskokonaisuudesta.
Tutkimusongelma on selvästi rajattu ja määritelty.
Tutkimusmenetelmän
valinta on hyvin perusteltu ja soveltuu ongelman ratkaisemiseen.
Työ
täyttää tieteelliselle ja tekniselle tutkimukselle
asetetut
kriteerit.
- Luova ongelmanratkaisu
- Ongelmavyyhti
- 1 = Työssä kerrataan vakiintuneeseen
käytäntöön perustuva toiminta. Työn lukeminen
ei herätä asiantuntijassa erityistä mielenkiintoa palata
aiheeseen.
- 4 = Työssä luodaan uusia näkemyksiä
vanhaan ja koettuun aiheeseen. Lukijassa herää mielenkiinto
uuteen sovellukseen.
- Tutkimustyön dokumentointi
- Tutkimusselostuksen tulee olla siten
kirjoitettu, että
esitettävään asiaan ei jää
epäselvyyksiä.
Tutkimus on dokumentoitava siten, että se on toistettavissa.
Työn
kirjoitusasun ja kielen oikeellisuuden on kestettävä
kriittistäkin
tarkastelua.
- 1 = Selostuksen rakenne on
epäselvä. Kerronta
on laveaa, teksti etenee itseään toistaen. Kirjoitusvirheet
ja
lyhenteet häiritsevät lukemista. Kuvia on vähän, ne
ovat vaikeaselkoisia ja irti tekstistä. Alkuperäisiä
viitejulkaisuja ei voi tunnistaa
lueteltujen tietojen perusteella.
- 4 = Selostuksen rakenne on
johdonmukainen.
Kerronta
on täsmällistä, teksti ei toista itseään.
Sujuva
kielenkäyttö ja lyhenteet helpottavat lukemista. Kuvat ja
teksti
tukevat toisiaan. Viitejulkaisut ovat löydettävissä
lueteltujen
tietojen perusteella.
Muuta