Henrik Haggrén
Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen laboratorio
Teknillinen korkeakoulu

Maankäyttö 1/1996, s. 9-11, Helsinki 1996

Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen laboratorion kehitysnäkymiä


TKK:n DI-koulutuksen rakenneuudistus näkyy jo maanmittausalan korkeakouluopetuksessa ja tutkimustoiminnassa. Tietojenkäsittelytekniikan ja informaatiotekniikan nopea kehittyminen on luonut tarpeen suunnata mittaus- ja kartoitustekniikan opintojaksoja myös muille kuin maanmittausalan opiskelijoille. Yhtenä esimerkkinä tästä on uusi kuvatekniikan pääaine. Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen laboratoriossa kuvatekniikan tutkimus on vastaavasti suuntautumassa yhä enemmän uusien mittausmenetelmien kehittämiseen esimerkiksi fotorealististen ympäristö-, tila- ja tuotemallien tuottamiseksi.

DI-koulutuksen yleisrakenne

Maanmittaustekniikan laitos siirtyi syksyllä 1994 TKK:n uuteen tutkintorakenteeseen, joka tuli lukuvuonna 1995-1996 voimaan kaikille koulutusohjelmille. Yhtenä uudistuksen keskeisenä tavoitteena TKK:ssa on ollut diplomi-insinöörin koulutuksen ammatillinen laaja-alaistaminen sekä perustaminen vankalle matemaattis-luonnontieteellisellle pohjalle. Uudessa tutkintorakenteessa on pyritty aiempaa suurempiin opintokonaisuuksiin ja joustavampaan opiskeluoikeuden käyttöön, ei yksin korkeakoulun sisällä vaan myös muissa korkeakouluissa sekä kotimaassa että ulkomailla. Samalla on palautettu tutkintoon ensimmäinen osa eli vanha ‘pikku-diplomi’, joka tulee suorittaa viimeistään neljäntenä opiskeluvuotena.

Tutkinnon kokonaislaajuus on edelleen 180 opintovikkoa. Nimellissuoritusaika on viisi vuotta. Uuden tutkintorakenteen myötä opinnoissa on siirrytty modulaariseen malliin. Tutkinnon I osa on laajuudeltaan 70 ov. Siihen sisältyy kaikille insinöörikoulutusohjelmille yhtenäinen n. 40 ov:n perusosa matemaattis- luonnontieteellisiä perusaineita sekä n. 20 ov:n verran oman koulutusohjelman yleisvalmiuksia luovia opintoja. Tutkinnon II osassa vanhat syventymiskohteet on korvattu oman opintosuunnan 30 ov:n opinnoilla sekä pää- ja sivuaineen opinnoilla, joita kumpiakin on 20 ov.

Pääaine valitaan omasta koulutusohjelmasta ja opintosuunnasta. Maanmittaustekniikan laitoksessa on kaksi opintosuuntaa: mittaus- ja kartoitustekniikka ja kiinteistötalous ja -oikeus. Sivuaineen voi valita myös muista koulutusohjelmista. Sivuaineen opiskelu ei edellytä enään ohjelmakohtaisia esitietoja, vaan ne on hankittu tutkinnon I osassa. Diplomityön laajuus on 20 opintoviikkoa, ja se tehdään omasta opintosuunnasta. Lisäksi tutkintoon voi sisällyttää 20 opintoviikon verran valinnaisia opintoja sekä harjoittelua.

Maanmittaustekniikan laitoksella siirryttiin 1993 myös sisäänotossa kahteen opintosuuntaan. Tämä merkitsee sitä, että mittaus- ja kartoitustekniikkaa ensisijaisesti opiskelemaan haluavat pyrkivät suoraan tähän opintosuuntaan ja suorittavat matematiikan ja fysiikan kokeet. Kiinteistötaloutta ja kiinteistöoikeutta opiskelemaan tulevat suorittavat fysiikan kokeen sijaan yhteiskuntatieteen kokeen. Uusia opiskelijoita on viime vuosina otettu 55, joka on jakaantunut opintosuuntien kesken suhteessa 22/33.

Uusi tutkintorakenne antaa mahdollisuuuden tulla opiskelemaan maanmittausalalle myös muiden koulutusohjelmien kautta. Koulutusohjelmien väliset rajat ovat madaltuneet ja esimerkiksi maanmittaustekniikan opintojaksoja suorittaa yhä useampi jo jossain muussa koulutusohjelmassa opiskeleva tuleva diplomi-insinööri. Toisaalta on nähtävissä, että maanmittauksen koulutusohjelman kautta tullaan korkeakouluun, vaikka opiskeltaisiinkin ensisijaisesti jonkun toisen koulutusohjelman mukaan. Mittaus- ja kartoitustekniikan opintosuunnalla tämä on jo näkynyt hyväksyttyjen pisterajan nousemisena: 1993/32.45, 1994/31.00, 1995/38.22. Vastaavasti opiskelijoiden odotukset nousevat, mikä puolestaan vaatii opintojaksoilta selvästi enemmän.

Maanmittarin pää- ja sivuaineet

Maanmittariopiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia pääaineita

Pää- ja sivuaineita muodostettaessa korkeakoulun tavoitteena on ennen pitkää päästä vanhoja syventymiskohteita laajempiin opintokokonaisuuksiin. Nämä luotaisiin yhteistyössä kahden tai useamman professorin opetustarjonnan pohjalta. Perinteisten pääaineiden osalta tämä on läpi korkeakoulun ollut toistaiseksi lähes mahdotonta. Mielenkiintoisen ennakkotapauksen muodostavat uusista pääaineista ‘kuvatekniikka’ ja ‘tietoliikenneohjelmistot’, jotka ovat toistaiseksi TKK:n ainoat osastojenväliset pääaineet.

Maanmittaustekniikan sivuaineet vastaavat pääosin pääainevalikoimaa. Mittaus- ja kartoitustekniikan suunnalla opiskeleva voi kuitenkin sisällyttää tutkintoonsa sivuaineena kiinteistötalouden ja -oikeuden, ja päinvastoin. Tämä pää- ja sivuaineyhdistelmä tarjoaa mahdollisuuden aiemmin kovasti arvostettuun laaja-alaisuuteen maanmittarin tutkinnossa.

Kuva 1. Mittaus- ja kartoitustekniikan opintosuunnan pääaineet.

Kuvatekniikka

Ihmisten kommunikoidessa keskenään tai koneiden kanssa visuaalinen tiedonvälitys on tehokkain. Massaviestinnästä välittyy tällä hetkellä yli 95 % ihmisen näköjärjestelmän kautta. Uudet visuaalisen ajatustenvaihdon sovellusalueet lisääntyvät sitä mukaa, kun tiedonvälityksen teho kasvaa. Viimeisin esimerkki tästä on Internet ja sen myötä nopeasti levinnyt World Wide Web, jossa visuaalisella tiedonvälityksellä ei tunnu olevan enää rajoja lainkaan.

Mittaus- ja kartoitusovellusten ohella TKK:n perinteiset kuvatekniikan sovellukset löytyvät mm. graafisen tekniikan, lääketieteellisen kuvantamisen, signaalinkäsittelyn ja automaatiotekniikan alueilla. Kuvatekniikan tutkimusaloista uusin TKK:ssa on keinotodellisuus ja multimedia, jossa professuuri on perustettu 1995. Kuvatiedon käyttö lisääntyy yhä myös mittaus- ja kartoitussovelluksissa, esimerkkeinä tutkakuvat kaukokartoituksessa ja videokuvat ympäristömme mallintamisessa.

Kuvatekniikan pääaine perustettiin tietotekniikan koulutusohjelmaan. Kun pääaineen perustamista 1994 esitettiin, oli selvää, ettei kaikkea kuvatekniikan opetusta kyettäisi kokamaan yhden pääaineen alle. Tällä hetkellä pääaine muodostuu TKK:n automaatiotekniikan, tietojenkäsittelytekniikan ja maanmittaustekniikan laitosten opintojaksoista. Siihen liittyvät seuraavat aiheet:

Pääaineopetusta annetaan diplomi-insinöörien kouluttamiseksi kuvajärjestelmien ja niiden sovellusten suunnittelun ja toteutuksen kehitys- ja tutkimustehtäviin eri tekniikan alueilla. Kuvatekniikka käsittää sekä digitaaliset että analogiset kuvat ja kuvajärjestelmät. Sillä ymmärretään kuvan ja kuvion tuottamisen ja käsittelyn lisäksi myös näkemisen ja ymmärtämisen psykologiaa. Tällä on erityistä merkitystä suunniteltaessa kuvajärjestelmiä ja käyttöliittymiä.

Kuvatekniikan päaine ja sivuaine on esitelty mm. fotogrammetrian ja kaukokartoituksen laboratorion WWW-sivuilla (Kuvatekniikka). Sieltä löytyvät linkit myös kuvatekniikan opintojaksoihin ja niiden esitteisiin.

Tuote- ja tilamalleja videokuvilta

Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen laboratorio on osallistunut vuosina 1992-1996 TEKES:in konenäön teknologiaohjelmaan mittaussuunnittelun, CAD-mallinnuksen, tilahallinnan ja 3-D videodigitoinnin projekteissa. Yhtenä päämääränämme näissä kaikissa projekteissa on ollut luoda käyttökelpoinen menetelmä erilaisten kohteiden mittaamiseksi ja mallintamiseksi videokuvauksesta.

3-D videodigitointi perustuu videokuvien yhteensovittamiseen kohdetilassa. Yhteensovituksella lasketaan kohteen kuvapisteille XYZ-koordinaatit ja tuotetaan kohdemallia kolmiulotteisesti esittävä pisteparvi. Kun kohdepisteet piirretään videokuvien toistamin värisävyin, kohdemallin ilmiasu on todellinen. Kohdemallin yksityiskohtaisuus ja kattavuus lisääntyy digitoinnin myötä, ja pisteparvi kasvaa.

Kohteen ymmärtäminen tilamallina edellyttää pisteparven muuntamista geometrisiksi pinnoiksi ja niiden rajoittamiksi tila-alkioiksi. Geometrisillä pinnoilla kuvataan esimerkiksi taso-, lieriö- tai kartiomuotoja, tai monipolvisten murtofunktioiden esittämiä splini-muotoja. Videodigitoinnin ajankohtaisista sovelluksista voidaan mainita ympäristö- ja rakennussuunnittelun ohella CAD-mallinnus "reverse engineering"- ja tilamallinnus "facilities management"-tarpeisiin. Ilmiasultaan todellisia kohde- ja tilamalleja tarvitaan puolestaan niissä tulevaisuuden sovelluksissa, joissa ihmisten ja ehkä myös koneiden yhteistyö edellyttää etäläheisyyttä.

3-D videodigitoinnin etuna pidetään videokuvausta. Videokuvaus on yksi tehokkaimmista kuvahavaintojen keruutekniikoista ja mahdollistaa erilaisten kohteiden digitoinnin aina, milloin kuvaaminen ylipäätään on mahdollista. 3-D videodigitointi on mittausmenetelmänä tarkka, suhteellisena tarkkuutena luokkaa 1 : 500...5000 kuva-alasta, ja järjestelmät kalibroidaan suoraan kuvahavainnoista. Kohteen digitointi tehdään joko yhdellä kameralla tai kameraparilla. Piirreprojektorilla lisätään kohteeseen tarpeen mukaan kuvien yhteensovitusta edesauttava piirteisyys.

Yksinkertainen 3-D videodigitointijärjestelmä on laser-profilometri. Se kootaan yhdestä kamerasta ja profiiliprojektorista, jotka kiinnitetään toisiinsa. Kohteeseen projisioitu ja kuvalta erottuva laser-juova muunnetaan kohteen poikkileikkaukseksi. Kohdemalli kerätään pisteparveksi siirtymällä kohteen suhteen ja esittämällä yhdensuuntaiset poikkileikkaukset samassa kohdekoordinaatistossa.

Kuva 2. Laser-profilometri ja sillä tuotettu huoneen tilamalli.
Kuva 3. Profilometri soveltuu myös ilmasta tehtäviin kuvauksiin. Tämä kaupunkimalli on tuotettu yhdistämällä useammasta profilometrillä tehdystä ylilennosta. Kuvan esimerkki on arkkitehtiosaston oppilastyönä tehdystä pienoismallista.
Kuva 4. Laser-profilometrilla kolmiulotteisesti digitoitu torso. Kohteen täydellinen digitointi on yksi niistä osatavoitteistamme, joilla lähestymme fotorealistisia 3-D malleja. Kuvan esimerkki on Taideteollisen korkeakoulun vaatetussuunnittelun ja pukutaiteen laitoksen kanssa tehtävästä yhteisprojektista.

Fotorealismi

Fotorealismilla tarkoitetaan 3-D kohdemallin esittämistä kuvissa värisävyillä, jotka saadaan kohteesta otetuilta kuvilta. Kuvattu kohde voi olla ihminen, ympäristö, rakennus, tehdastila, tuotemalli, esine tai mikä tahansa kuvalle tallentuva olio tai ilmiö. Fotorealistista kuvantamista varten kohde digitoidaan geometriseksi 3-D malliksi, joka väritetään kuvilta digitoiduin värisävyin. Mitä useampia kuvia geometrian ja ilmiasun tuottamiseen käytetään, sitä paremmin malli toistaa kohdettaan.

Ilmiasultaan todellisten kohde- ja tilamallien tuotanto on 3-D videodigitoinnin tulevaisuuden haasteista ylivoimaisesti vaativin sovellus. Tässä uusimmassa projektissamme pyrimme liittämään 3-D videodigitoinnin virtuaalisovellusten tarpeita vastaavaan 3-D mallinnuksen työkalustoon. Tätä päämäärää ajatellen olemme hankkineet kehitysympäristöömme 3-D mallintamisen ja fotogrammetrisen kuvankäsittelyn sovelluskehittimeksi TargetJR:n (GE Research) ja 3-D virtuaalisoveltimeksi WorldToolKit:in (Sense8 Corp.).

Mielenkiintoisena tavoitteena tähän projektiin sisältyy mallin mittausproseduurin kääntäminen. Kun kohteen geometrinen malli tuotetaan tällä hetkellä vaiheittain, esimerkiksi: 3-D digitointi, geometristen pintojen sovittaminen, geometristen olioiden ja niiden relaatioiden yksilöiminen, käänteisessä proseduurissa luodaan 3-D perusmalli ennen mittausta. Koska useimmissa tapauksissa oliot on tulkittavissa ja yksilöitävissä etukäteen, voi perusmallikin sisältää nykyisen tavoin sekä relaatiot että kohteen geometrian.

Perusmallin geometrinen osa koostuu tiloista, jotka kullekin oliolle varataan. Tilavaraukset ovat muodoltaan mahdollisimman alkeellisia, yksinkertaisimmillaan suorakulmaisia särmiöitä, jotka mitoitetaan digitoinnin kuluessa. Mittauksen edistyessä tilavaraukset mitoitetaan ja näistä perusmitoista muodostetaan kullekin oliolle oma datuminsa. Mittauksen valmistuessa kunkin olion tarkka muoto eli poikkeama datumista sekä ilmiasu voidaan liittää olioon ominaisuustietoina.

Käänteisellä mallinnuksella digitointi yksinkertaistuu useista syistä, joista seuraavassa muutama. Kun 3-D malli on olemassa, digitointia voidaan ohjata kaikissa vaiheissa tavoitteellisesti. Kun 3-D mallin koostuu yksinkertaisista perusmuodoista, sen käsitteleminen on yksinkertaista aina silloin, kun tarkkaa yksityiskohtaisuutta ei edellytetä. Kun 3-D mallin tilavarausten perusmitat on sovittu, geometristen ominaistietojen lisääminen johonkin olioon ei vaikuta kohteen muiden olioiden geometriaan, mutta lisää kyseisen olion esitystarkkuutta.

Digitaalinen kuvapalvelin

Digitaalisten kuvien hyödyntäminen opetus- että tutkimuskäytössä edellyttää asianmukaista kuvapalvelua. Kuvapalvelin on erityisesti suurten kuvien käyttöön ja arkistointiin soveltuva järjestelmä, jonka tulee kyetä massiiviseen kuvatiedon käsittelyyn: lukemiseen, välittämiseen ja tallentamiseen. Suuret kuvat ovat luettavalta kooltaan gigatavuja ja sitä suurempia, esimerkkinä värillinen kartoitusilmakuva, joka 10 mikrometrin pikseleinä on kooltaan 1,5 gigatavua.

Digitoiduilla kuvilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä alkuperäisiä kuvia että johdettuja kuvia. Alkuperäiset kuvat ovat joko todellisia havaintoja: satelliittikuvia, ilma- ja maakuvia sekä videokuvia, nykyisin yhä useammin myös tavallisia valokuvia, tai keinotekoisia kuvitelmia: tilasuunnitelmia, CAD-malleja, virtuaalimalleja. Johdetut kuvat ovat alkuperäisistä kuvista tuotettuja geometrisia 3-D-kohdemalleja, jossa alkuperäinen kuvatieto on yhdistetty, esimerkkinä fotorealistiset ympäristö-, rakennus-, tehdastila- ja tuotemallit. Johdettujen kuvien osalta kuvapalvelu edellyttää kohtuullista viiveettömyyttä, esimerkkinä videokuvien lukeminen tai animaatioiden esittäminen.

Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen perustutkimus ja sitä hyödyntävä soveltava tutkimus perustuu yksinomaan digitaalisten kuvien käyttöön. Nykyinen ‘kuvapalvelin’ koostuu yksittäisistä laitteista ja ohjelmista, jotka on 1990-luvulla hankittu lähes yksinomaan pääosin tutkimusprojektien myötä: kuvaskanneri, 3-D videodigitoinnin työasema, kaukokartoituksen kuvatyöasema, sekä tietysti tutkijoiden PC-koneet ja verkkoyhteydet. Tulevaisuuden kuvapalvelin on laajasti ottaen kuvien käyttö- ja arkistointijärjestelmä, eräänlainen verkotettu jukeboksi, joka koostuu kuvanlukijasta, kuvankäsittelyjärjestelmästä, kuva-arkistosta, kuvatulostimesta, sekä palvelinkoneesta ja kuvansiirtoverkosta ohjelmineen.